maandag 14 februari 2011

Eenheden

Men werkt hier in de VS met een temperatuur volgens de indeling van Fahrenheit. Dat is voor Europeanen altijd even wennen. De verdeling van 0 tot 100 graden is langzamerhand zo vanzelfsprekend geworden dat we er niet meer bij stil staan. Men spreekt in de VS dan ook veel degrees Centigrade (in plaats van Celsius). Voor mij zijn er in de omrekening van Fahrenheit naar Celsius een paar vaste punten mede dankzij mij ervaring als amateur fotograaf. De materialen voor die hobby heb ik grotendeels gekocht in Singapore, daarbij ook een thermometer in graden Fahrenheit. Dus 68 graden Fahrenheit op die thermometer was de 20 graden Celsius uit het fotoboek van Dick Boer, simpel als wat. (Ik had trouwens gelegenheid genoeg in die tijd om alle mogelijke temperaturen om te rekenen). Met Freerk had ik het er al eerder over gehad en toen was me gebleken dat voor hem 77 graden Fahrenheit (25 Celsius) zo'n vast punt was.
Voor Anneke is het in deze tijd van het jaar iedere keer een vraag: Hoe warm is het eigenlijk? Dat kwam bijv. naar voren toen we in Philadelphia landden bij een temperatuur die werd aangekondigd als 37. Toen ze zich gerealiseerd had dat geen graden Celsius konden zijn, was de volgende vraag is het erg koud? Ik was al lang blij dat het niet vroor.
Maar ook later toen we bij Betty en Freerk zaten liet de discussie over warm en ons nog niet los. Temperaturen in de verwachting van 63 en 64 is dat nou lekker weer? Weet je wat zei Freerk. Doe nou maar geen poging alles om te rekenen: als het boven de 72 is is het lekker weer.

Op zondag gingen Betty en Freerk een nieuwe mobiele telefoon kopen. Hun keus viel niet op de I-phone, maar op de Samsung. Daar moest wel een oplaadapparaat bij; kijk zei Freerk, deze stekker had ik nog niet. De verkoper merkte op dat deze stekker door steeds meer fabrikanten werd gebruikt. Ik herkende deze aansluiting, van een van de laatste televisieuitzendingen in Nederland, waar de Europese Commissie had aangekondigd dat dit de aansluiting was die voortaan als standaard zou moeten worden gehanteerd.
De standaards rukken op, misschien maken we het nog mee dat dat de Amerikanen op een fatsoenlijke manier met graden Centigrade gaan werken en misschien kunnen ze dan meteen de inches, miles and acres overboord gooien. Dat zou pas een revolutie zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten