dinsdag 13 oktober 2015

Toenemende routine

Wij zaten voor onze vlucht naar Orlando in de comfortklasse. Dat geeft niet meer zoveel voordelen als voorheen toen Arke nog Arke was. Arke is nu Tui. In de voortdurende concurrentiestrijd is die verandering ten koste gegaan van het mee te nemen gewicht (was 35 kg, nu nog 20). De comfortklasse is plezierig want dan heb je - zegt men - meer beenruimte. 8 centimeter meer beenruimte scheelt aanzienlijk op een vlucht van bijna 10 uur.
Maar het moet uit de lengte of uit de breedte. Dus met in het grootste deel van het toestel 9 stoelen naast elkaar en twee tussenpaden worden de zetels niet al te breed. Als je het vliegtuig inkomt met de kleding van buiten en je wilt je wat comfortabel installeren zul je je buurman of -vrouw vriendelijk aan moeten kijken en je bij voorbaar excuseren voor het ongemak dat optreedt als je jas uittrekt.
De relatief nieuwe Boeing 787 kan tussen de 250 en 335 passagiers vervoeren. Als het toestel zoals nu volzit zijn dat toch veel mensen. Het lijkt dan ook druk. Gewoonlijk moeten de reizigers gecontroleerd op alles wat verkeerd is. Metaal doet alle sensoren bellen. Alle metalen delen moeten dan ook van het lichaam verwijderd worden en in aparte bakken worden door gelicht.
De installatie waar die bakken opstaan is de laatste jaren sterk verbeterd: ze rijzen op uit de tafel (als de borden in sommige keukens) en worden na de controle weer ergens in gestoken en terug gevoerd naar het begin. Lopende band werk zou je zeggen. Voor de mensen die de controle moeten uitvoeren een routine klus.
Dat is te verwachten: hoewel een terrorist een hoop deining kan veroorzaken, is het aantal terroristen in zo' n gezelschap van vakantiegangers meestal te verwaarlozen. Het wordt je dan ook aangeraden je niet helemaal uit te kleden maar je metalen voorwerpen (horloge, portemonnee, sleutelring, etc. maar in de zak van je jas te steken en de hele jas door het scanapparaat te laten gaan. Daar zitten getrainde mensen naar het scherm te kijken en die zien al die voorwerpen langskomen. Er hangt een ontspannen sfeer. Ach, iedereen kent de routine. Paspoort tonen, instapkaart gereed houden, drie keer laten controleren, iedereen ondergaat het gelaten.
Hetzelfde speelt zich min of meer af op de plaats van aankomst in dit geval Orlando. Op de betrekkelijk kleine luchthaven van Sanford is het aantal controles beperkt. Maar het duurt een tijd voordat die honderden mensen door de paspoortcontrole heen komen. Daar wordt immers de foto in het paspoort vergeleken met de persoon die het aanbiedt. Die moet dan zijn vingerafdrukken geven: eerst vier vingers van de rechterhand, vervolgens de rechterduim, dan de vier vingers van de linkerhand en de bijbehorende duim. Ter afsluiting wordt dan nog een foto gemaakt, of is het alleen een opname van de iris? Het kost veel tijd.
Om de een of andere reden behoef ik dit keer mijn vingerafdrukken niet te geven. Ben ik te oud geworden, of is mijn paspoort te nieuw? Misschien speelde wel mee dat het met mij niet helemaal glad liep. Ik had voor deze reis mijn zomerhoed opgezet, en hield, tijdens de korte wandelimg naar de beambte in de ene hand mijn handbagage en in de andere hand mijn paspoort, meer handen had ik niet. En omdat ik niet onbeleefd wilde lijken wilde ik mijn hoed afzetten voor de man van de paspoortcontrole. Ik moest iets loslaten, dat werd de handbagage. Maar daardoor struikelde ik min of meer verder. De man van de paspoort controle keek het welwillend aan. Hij zei zoiets van:
"You don't need to show all your decorations, sir"
en liet me vervolgens door zonder vingerafdrukken te controleren.
Ondertussen was een vrouw met een hond langs de hele rij gelopen. De hond snuffelde langs de reizigers, vermoedelijk op zoek naar drugs. Het leverde niets op voor zover ik kon beoordelen. Na de paspoortcontrole konden we onze koffers van de band halen en door een laatste controle van de bagage. Maar er werden slechts enkele mensen voor nadere controle van de bagage uitgezocht. De grote meerderheid liep rechtstreeks naar buiten.
Alles routine. Routine brengt ontspanning. En ontspanning geeft het risico van onnauwkeurigheid.
En onnauwkeurigheid...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten