maandag 20 oktober 2014

Reizen

t Is weer zover. De koffers zijn praktisch ingepakt. Rekening houdend met het voege tijdstip waarop we vrijdag vertrekken zullen we donderdag al naar Amsterdam gaan en een hotel nemen voor een korte nacht. We vliegen met Arke; dat biedt het voordeel dat we rechtstreeks van Schiphol naar Orlando reizen. Arke heeft nog meer voordelen je kunt daar namelijk nog steeds plaatsen reserveren in de comfortklasse: die geven wat meer beenruimte.
Op de terugreis vliegen we met Jetair, een Belgische partner van Arke blijkbaar. Dat geeft desondanks opmerkelijke verschillen. Bij Arke mogen we 20 kg bagage meenemen, terwijl aan de handbagage geen gewichtslimiet lijkt gesteld. Bij Jetair daarentegen mogen we blijkbaar 30 kg aan bagage laden, maar wordt de handbagage beperkt tot 10 kg.
Dit soort beperkingen is er al heel lang. Naar mijn herinnering mocht ik bij mijn eerste vlucht nog 50 Engelse ponden aan bagage meenemen; hetgeen neerkomt op ongeveer 22 kg.
Tot dusver heb ik niet gehoord dat het lichaamsgewicht van de reiziger beperkt moest zijn. Dat bracht een vriend van ons ertoe (maar dat is ook al weer lang geleden) om een groot deel van het servies dat hij in Spanje had gekocht op te slaan in zijn kleding. Uit zijn verhaal heb ik begrepen dat hij haast niet meer kon lopen met die volgepakte jas..
Wat kun je doen met 20 kg? Een extra verschoning, een paar schoenen. Boeken hoeft niet meer zo, de e-reader geeft meer boeken dan je kunt verwerken. Zoals gezegd mijn koffer is bijna gepakt. Hij weegt 14 kg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten