donderdag 16 januari 2014

Multitasking (2)

Multitasking als fenomeen op de computer is allang niet meer interessant. In de huidige tijd kunnen computers zoveel taken tegelijkertijd verrichten, dat wij niet meer in staat zijn ze te bedenken. Nee multitasking is allang getransponeerd naar de activiteiten van individuen in de hedendaagse maatschappij. Hoe werkt dat?
Als ik mij op woensdagochtend klaarmaak voor het wekelijkse uurtje biljarten, moet ik er aan denken dat vanmiddag de man van de elektriciteit komt om te kijken naar de besturing van de radiator op de badkamer. Hij is al eerder geweest, maar zijn interventie heeft niet veel geholpen.
In het tweede partijtje biljarten slaag ik er in om met een wat gelukkige stoot de afsluitende driebander op de tafel te leggen, waarmee dat potje wordt gewonnen.
De man van de elektriciteit komt iets vroeger dan verwacht, We zitten dan nog aan onze lunch. Zijn conclusie - die ik wel kan delen: de thermostaat werkt, de radiator werkt, maar de communicatie tussen beide is niet erg goed. Bij de vraag naar de besturing van machines door machines blijven we met de voortdurende vraag of machines kunnen denken. Wat is dat eigenlijk denken?
Er is daarna nog tijd genoeg om met de buurman een nieuwe laptop te kopen want de oude vertoont teveel tekenen van hoge leeftijd met de daarmee samenhangende verschijnselen van vertraagde werking. Hij kiest uiteraard een laptop met het nu actuele Windows 8. Ik zal nog 'even' wat ondersteuning moeten geven om de zaak aan het werk te krijgen, en hem er vertrouwd mee te maken, maar W8 is ook niet mijn specialiteit. In mijn optimisme speel ik hier vermoedelijk weer teveel op zien komen.  
Ik moet er trouwens aan denken dat ik een zet moet doen in de schaakpartij tegen Freerk die inmiddels weer in de VS zit. Die partij doet me er trouwens weer ervaren met hoeveel stress het schaken gepaard kan gaan. In de cruciale fase van de partij wordt ik 's nachts wakker met de vraag of Ph4 een goede zet zal zijn. Als hij op h4 afruilt vervalt in ieder geval de aanval van zijn loper op a3. Maar wat heb ik eigenlijk als hij wel afruilt? Ik ga er eigenlijk vanuit dat zijn paard op b3 niet veel kwaad zal kunnen, maar ik zie pas veel later dat hij via a5 met de dame een dubbele aanval op c3 heeft. Die schaakpartij speelt zich af op mijn Asus tablet. Maar een schaakpartij is niet louter het heen en weer schuiven van stukjes hout op een bord van 64 hokjes. Een schaakpartij is een gevecht tegen een tegenstander met verborgen strategieën, met dreigingen en tegendreigingen.
Als ik de tablet aanzet moet  ik ook bedenken wat ik zal doen in de drie partijtjes Wordfeud, waar Anneke en ik mee bezig zijn. Zij geeft natuurlijk nieuwe woorden bedacht waar ik een antwoord op moet vinden. Maar Wordfeud is, voorlopig althans, niet al te enerverend.
Aanstaande dinsdag heb ik weer een gesprek met K. En K. verwacht, denk ik, dat ik wel weer wat gelezen zal hebben dat voeding zal geven aan onze discussie. Onze discussie ging over discipline, maar inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat discipline, cultuur, orde, moraal en structuur nadrukkelijk met elkaar samenhangen.  En dan kom ik toch weer dicht bij het thema van mijn proefschrift. Daar moet ik de komende dagen tocht nog nog wat voor op papier zetten. Kan ik in die tijd ook nog wat doen aan het verhaal over Jean Francois? Jean Francois werd geboren uit een opwelling, nu ook al weer meer dan twintig jaar geleden, in de tijd dat ik nog werkte. Maar ik heb hem weer opgepoetst voor de bijeenkomst van de Bavelschrijvers van gisteravond. Hoe moet dat verhaal verder? Als het verder moet? De Bavelschrijvers lijken er wel wat in te zien. Maar ook zo'n verhaal kost tijd. En de nodige research, natuurlijk.
En hoe moet het dan met Paul? Uit het boek van Jan Brokken: "De Wil en de Weg" komt op een geven ogenblik naar voren dat een verhaal alleen verkoopbaar is als er een gezonde mix is van spanning, seks en religie. Juist van de seks en de religie zit er nog te weinig in, terwijl er toch voldoende aanleiding is in een verhaal over de 8e eeuw.  De opvattingen van de katholieke kerk hadden nog maar net gezegevierd en er waren nog vele ketters en heidenen. Daar moet ik nog eens over nadenken. Als Paul inStraatsburg komt kan hij misschien gered worden door een aantrekkelijke schone...
Als ik 's middags met de buurman in de auto zit om een nieuwe laptop te kopen dringt zich inderdaad de vraag op:
Is dit nu multitasking?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten