zaterdag 22 mei 2010

Het dal van de Var

De Var komt hier ergens uit de bergen en stroomt langs Puget-Théniers; het water stroomt snel maar is niet erge diep. Verderop stroomopwaarts ligt Entrevaux, een dorp net als Puget en andere plaatsen in deze omgeving gebouwd tegen de berghellingen. Maar Entrevaux is tevens een vesting, in de zeventiende gebouwd onder supervisie van Vauban, die in die tijd veel vestingen bouwde, zoals ook Bergues en Duinkerken. maar doordat Entrevaux tegen de helling is opgebouwd heeft de plaats wel een zeer speciaal karakter. De poort tot de vesting is zeer nauw, een auto kan net naar binnen, zoals we hebben gezien. Maar het autoverkeer binnen de vesting wordt nauwelijks toegelaten.Binnen de muren ziet Entrevaux er nog 17e eeuws uit, althans je zou je kunnen voorstellen hoe het er in die tijd zou kunnen hebbeb uitgezien. Want er zijn natuurlijk concessies gedaan aan de moderne tijd: er zijn tv-antennes en electriciteitskabels. Ook trouwens rioolpijpen aan de huizen. Maar verder...
We liepen door de nauwe straatjes naar de kathedraal in Romaanse stijl, die erg donker was. Ik heb het gevoel dat mijn ogen steeds meer moeite hebben zich aan te passen aan het donker vanwege mijn leeftijd, maar bij nader inzien vergeet ik dat ik een bril heb die kleurt met de hoeveelheid licht; daar merk ik niet veel van, maar ik heb ook geen idee hoe lang hetduurt voor mijn bril zich heeft ingesteld op de duisternis in zo'n kerk. Om de schilderingen te kunnen bekijken was er echter ook verlichting aangebracht. In een pannekoekenhuis namen we een pannekoek en hadden daarmee de stad ook wel gezien.
Een stukje verder verlaat de weg het dal van de Var en kun je verder richting Digne. Zover zijn we nog niet gegaan, onze weg liep vandaag tot Annot. Om in Annot bij de kerk te komen moet je ook flink klimmen. We kw amen er aan tijdens een huwelijksinzegening. Een mooie omgeving om te trouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten