donderdag 13 december 2012

De lift

Voor ons dorp met zijn vergrijzende bevolking is de lift een onmisbare voorziening. Storingen sluiten mensen op de hogere etages af van de wereld. En zij die op de lagere etages wonen verzuchten van tijd tot tijd dat ze blij zijn dat ze zo laag wonen, want zij kunnen eventueel nog te voet naar beneden en de straat op. Liftonderhoud en het voorkomen van storingen is dan ook iets waar niemand bezwaar tegen maakt. Aan mij om te zorgen dat de dorpelingen tijdig gewaarschuwd worden. Ik doe dat met een briefje, opgeplakt tegen de wand van de liftcabine. Gisteren was het weer zover. Om half negen meldde de onderhoudsmonteur zich. We praatten even over de planning van zijn aktiviteiten van het volgend jaar. En passant vertelde hij dat er volgend jaar misschien een andere monteur komt want ook bij zijn bedrijf moet bezuinigd worden. Er moet een monteur uit. (Hijzelf niet trouwens). Mevr. R. (van 8) kwam tijdens dat gesprekje met de lift naar beneden en vroeg ongerust hoe lang de lift buiten dienst zou zijn, want zij kreeg om kwart over tien 10 dames op bezoek. De monteur maakte een geruststellende opmerking. Mevr R. stapte weer in de lift en de lift ging op en de lift ging weer neer en Anneke stapte uit op weg naar de fysiotherapeut. Als ze terugkwam zou ze met mevr. dJ de kerstboom optuigen. De heer dJ. zou die tegen die tijd klaar zetten. De liftmonteur ging aan het werk en begon met op alle etages een sticker op de deur te plakken dat de lift buiten dienst was. Ik ging met hem mee en stapte bij mij voor de deur weer uit en ging verder met de tekst waarop ik zat te broeden. Toen ik die als bijlage had weg gestuurd ging de telefoon: Mevr. M.: hoe dat nu moest met de lift. Ze had afgesproken dat ze mee zou helpen de kerstboom op te tuigen. Maar kon Anneke wel beneden komen met haar krukken? Ik keek naar buiten en zei tegen de telefoon: als je nu naar buiten kijkt dan zie je Anneke aankomen. En inderdaad Anneke was op dat moment bezig de straat over te steken. Even later ging de telefoon: Mevr. dJ: Jaap kom je een kop koffie drinken? Piet heeft de verkeerde doos met kerstversiering uit de berging gehaald. Nu gingen ze eerst maar koffie drinken. Ik kwam een kop koffie drinken. De heer dJ uitte zijn verbazing/ongerustheid/zorg over het feit dat zijn computer steeds wisselde van router, tegelijkertijd uitte mevr dJ. haar tevredenheid over de manier waarop ze nu met haar e-mail kon omgaan, ze moest alleen nog... Ik probeerde de twee verhalen te synchroniseren, gelukkig heeft een mens twee oren. Ik vroeg me ondertussen terwijl ik op de klok keek af of de gasten van mevr R. al van de lift gebruik konden maken. Ik ging eens kijken, de briefjes waren van de liftdeuren, de liftschacht was donker, ik ging met de lift naar beneden, maar de monteur was nergens te bekennen. Hij was vermoedelijk al naar de andere lift. Ondertussen kwamen de gasten van mevr. R. geleidelijk aan binnen. Ik liep naar de andere lift. De heer dJ liep met me mee om nu de goede kerstversiering op te zoeken. Omdat de monteur hier niet te zien was hielp ik de heer dJ om de doos met kerstballen terug te vinden. Mevr. dJ kwam aanhollen: er was liftstoring, want de lift bleef halverwege de verdieping hangen. Ik liep weer terug naar de lift van ons straatje, waar zich een inmiddels een aantal bezoekers van mevr. R aan het verzamelen was. Wat was er met de lift? De lift kwam naar beneden en de monteur stapte uit. Hij had de sleutel van de machinekamer weer terug gehangen en had daarvoor de lift even halverwege de etage laten stoppen. De monteur ging naar de andere lift en ik stapte in met enkele gasten van mevr R., terwijl de kerstboom verder werd opgetuigd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten