donderdag 28 juli 2016

Publiciteit

Le Monde heeft besloten niet langer foto's te tonen van terroristen. Je zou zeggen: hèhè, eindelijk.
Het is bij iedereen bekend hoe belangrijk publiciteit is in deze tijd. De media (kranten, radio en televisie) leven ervan. Men kan dan ook vaak politici horen zeggen beter negatieve publiciteit dan geen publiciteit.
Het zal duidelijk zijn, ook terroristen hebben publiciteit nodig. Het viel me al bij de aanslagen in Brussel op hoeveel aandacht de televisie aan het gebeuren besteedde. Op de dag zelf was ik min of meer toevallig bij de garage om een beschadigde ruit te laten vervangen en moest daar een uur wachten.
Op de televisie was een continu uitzending van de nasleep van de aanslagen met een crisiscentrum in Hilversum en correspondenten in Brussel en Den Haag. Terwijl in Hilversum de beelden voortdurend werden herhaald schakelde men regelmatig heen en weer naar Brussel om te vragen of het dodental al was opgelopen en naar Den Haag of er al commentaar was. Aangezien van beide posten in dat uur geen nieuwe berichten kwamen werden de bekende beelden maar weer herhaald.
Er was geen gelegenheid om over te gaan tot de orde van de dag. Grandioze reclame voor de terroristen: een hele dag gratis publiciteit. Aanslagplegers met naam en toenaam in beeld.
Wat mij betreft was het voldoende geweest als de televisie melding had gemaakt van het voorval met ieder uur - zo nodig een update. Beelden zo schaars mogelijk. Maar televisiekijkers, net als de bevolking van Parijs bij de openbare terechtstellingen met de guillotine tijdens de Franse revolutie, genieten van het bloed op straat en de televisiemakers zijn zich daarvan bewust. Weer een aanslag? Ha, grandioze televisie. Een aanslag in Nice? Dat geeft goede televisie!
We kunnen nauwelijks anders concluderen dan dat de televisie behoort tot de trouwste aanhangers van isis en tot de grootste verspreiders van angst.
Maar er is wellicht hoop: Het dringt nu blijkbaar tot de Franse media door dat de voortdurende publiciteit over de aanslagen wel eens averechts kan werken.
Hoelang duurt het voor het tot de andere media doordringt? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten