dinsdag 24 juli 2012

Frans

Als we in Frankrijk zijn - zelfs als we maar naar onze caravan in Esquelbecq gaan - ga ik 's morgens graag naar de dichtstbijzijnde bakker om de krant te halen en een broodje voor Anneke en mij. Dat soort eenvoudige genoegens geeft me het gevoel in Frankrijk te zijn. In Esquelbecq is tegenover de bakker een café en als dat open is doe ik opnieuw op zijn Frans, loop naar binnen, geef de aanwezigen een hand en vraag een kop koffie. Zo ook vanmorgen. Er stond maar één man aan de bar, iemand die ik deze week al eerder had gezien en die met de vrouw achter de bar stond te praten. Maar toen deze laatste een nieuwe klant ging helpen die een lot wilde kopen, richtte hij het woord tot mij. Ik verstond hem niet goed en ging iets dichter bij hem staan. Hoewel zijn tekst nu duidelijker was kon ik er toch geen touw aan vastknopen. Dit leek me onvervalst ch'ti. Gelukkig had Steve die de vorige avond in Esquelbecq was aangekomen een filmpje van het internet gedownload. Het was een filmpje over hoe je kunt doen alsof je Frans spreekt. Echt een heel praktisch filmpje in vijf stappen. Ik ging er van uit dat het filmpje voor andere talen die je niet beheerst ook van toepassing zal zijn. Trouwens deze eerste stap lijkt me te werken bij iedere gesprekspartner die graag zichzelf hoort praten. De eerste stap is: aanmoedigend knikken en bevestigende stemgeluiden maken. Deze eerste stap was voor mij dit keer voldoende: ik deed dus of ik de man verstond en moedigde hem met gebaren en gezichtsuitdrukkingen aan. De vrouw achter de bar kwam er weer bij staan en keek of ze er ook niet veel van begreep. Maar tegen die tijd had ik mijn koffie op; ik legde mijn vertering op de bar, nam mijn krant en de broodjes en ging terug naar de caravan. Zou die man er in getrapt zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten