zaterdag 3 februari 2018

Ingebouwde dementie?

Volgens Ray Kurzweil, zegt het FD van vandaag, is het in 2045 even gangbaar om een backup van je brein te maken als van je computer. Dat is handig als je onder de tram komt: geen nood, dan downloaden we je brein in een ander lichaam.

Een inspirerend idee.
'Laat jij het doen?' vroeg Henk.
'Wat doen?' zei Piet, die zoals iedere week moeite had om Henk bij te houden bij het joggen en nu een beetje liep te hijgen.
'Een backup maken van je brein. Heb je het niet gehoord? Het ziekenhuis in Utrecht biedt het aan voor € 4999. Het is op het ogenblik het gesprek van de dag.'
'Ik heb het hele verhaal niet serieus genomen. Een backup van je brein voor nog geen 5000 euro? In Londen vragen ze 12000. Maar als je het laat doen, wat heb je er aan?'
'Nou,' zei Henk, 'als je, zoals Michiel een herseninfarct hebt gehad en ze hebben met hersenchirurgie de beschadigingen hersteld, dan is het toch handig als er een backup is van je brein die ze weer terug kunnen zetten.'
'Ja', zei Piet, daar zit wat in, maar dan zou je wel van te voren moeten weten wanneer je die herseninfarct krijgt, zodat je er bijtijds bij bent met die backup. En moet ik dan naar Utrecht om die backup terug te laten zetten?'
'Nou,' zei Henk, 'ik begrijp dat ze in Utrecht inmiddels begonnen zijn met het aanleggen van een archief van breinbackups. Je weet dat het Rijk daar een dienst voor heeft opgericht, die moet toezien op het beheer.'
'O, ja?' zei Piet die de voorgeschiedenis grotendeels langs zich heen had laten gaan.
'Ja, 't was nog een heel gedoe in de Tweede Kamer, want de christelijke partijen waren tegen en  50Plus ook. Maar sinds 1 maart mag het. En Utrecht was het eerst.'
'Oh', zei Piet, die maar half geïnteresseerd was ook 5000 euro was voor hem een heel bedrag, 'en hoe vaak moet je dan zo'n backup laten maken? Want het lijkt me dat je backup al heel gauw verouderd zal zijn.'
'Je begint met die eerste backup van 5000 € en dan kun je een abonnement afsluiten. En met dat abonnement kun je thuis online vervolg backups maken; voor 6000 € per jaar heb je een keer per maand een bijgewerkte backup.'
Piet dacht er even over na, 'eerst koffie', zei hij hijgend.
'Je moet iets aan je conditie doen', vond Henk, 'maar kijk daar heb je Evert ook. Evert, hallo, wat vind jij ervan?'
'Waarvan?
'Van zo'n  breinbackup.'
'Eigenlijk vind ik er niets van. Laat ze er eerst maar wat ervaring mee opdoen. Stel je voor dat er een cyberaanval op het breinarchief komt. Dan verdwijnen ze misschien met je backup, of ze gaan hem manipuleren. Voordat ik dat laat doen moet de beveiliging wel gegarandeerd zijn.'
Carla bracht de koffie en Piet was inmiddels weer op adem gekomen.
'Stel je nou eens voor, zei hij, je moet gebruik maken van de breinbackup om wat voor reden dan ook en de meest recente backup is van drie weken geleden. Dan ben ik toch drie weken van mijn geheugen kwijt. Zo bouw je toch een soort Alzheimer in.'
'En toch,' zei Henk, 'lijkt me dat een geweldige ontwikkeling, je bent dan wel drie weken kwijt maar de hele voorgeschiedenis heb je dan toch.'
'Tja,' zei Evert, 'maar hoe weet je dat dat jouw voorgeschiedenis is, als je je van de laatste drie weken niets herinnert.'
'Misschien,' voegde Carla er aan toe voor ze wegliep, ' ben je in die drie weken wel vergeten hoe je je moet identificeren, om de goede backup terug te krijgen.'
'Zoals ik al zei,' vond Evert, 'ik wacht nog maar even af. Voorlopig is het me nog te duur. Ik neem het risico wel dat ik me helemaal niets herinner zonder backup.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten