dinsdag 11 november 2014

Cruise 3: Cozumel

Op zaterdagochtend om 8 uur komen we aan in Plaja de Maya op Cozumel. Cozumel is Mexico en geeft dus de mogelijkheid voor andere prijzen en andere belastingen; het is dus een goede plaats om een soort vrijhaven te creëren. Als we hier aan land gaan horen we dat er zo'n drie a vier cruise schepen aanleggen per dag. Even ruw schatten: tussen de 5000 en 8000 relatief rijke Amerikanen die per dag deze plaats aan doen, een aardige economische impuls. Deze 'Maja Plaats' bestaat uit een verzameling winkeltjes die souvenirs, maar ook kleding en vooral gouden en zilveren sieraden aanbieden. Het is me niet helemaal duidelijk of dit nu een voordelige plaats is om goud en zilver te kopen. De plaatselijke bevolking - de Maja's zijn zoals we al eerder vaststelden een maat kleiner dan Europeanen en Amerikanen - is er natuurlijk op uit zoveel mogelijk te profiteren van de bestedingsimpuls. En zo komen we langs een winkel waar Freerk zegt:
'Kijk, deze hoed lijkt me wel wat voor jou.'
Inderdaad, als ik mezelf met hoed in de spiegel bekijk, valt het beeld niet tegen. De man van de winkel ziet zijn kans schoon:
'Meneer deze hoed kost normaal $80,- , maar ik verkoop hem voor $40.'
Betty vind het belachelijk en zegt $10.
Wat me verbaast is dat de winkelier bij een dergelijk verschil niet onmiddellijk wegloopt. Het verschil is te groot. Bovendien weet Betty niet wat een hoed normaal kost. Het is duidelijk dat er flink wat speling zit in de prijzen. Hoe gaat dat met de sieraden? En wat wordt er omgezet in de verschillende winkels?
Voor mij is Plaja de Maya niet veel anders dan de vele plaatsjes aan de kust die bestaan van de toeristen met producten die in zo grote getale worden aangeboden dat je vanzelf het gevoel van kitsch krijgt. Als we uitgekeken zijn gaan Freerk en ik dan ook maar iets drinken op een terras met uitzicht op de zee en op een tweetal Maja's die een houten xylofoon (of iets dergelijks bespelen.
We moeten om zes uur terug zijn, maar om één uur nemen we toch maar de lunch aan boord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten