zaterdag 12 april 2014

Kado

Mijn jongste zus is tachtig geworden. Dat is, zei men vroeger, de leeftijd van de zeer sterken. Maar inmiddels is het bijzondere een beetje verdwenen. Omdat het om mijn jongste zus gaat zijn de oudere haar al voor gegaan. Het is gebruikelijk dat bij dergelijke gelegenheden de familie in conclaaf gaat over de vraag wat zullen we haar geven. Je moet elkaar toch wat geven nietwaar? Het antwoord is niet eenvoudig. Iemand op leeftijd die al vele jaren op dezelfde plek woont, uit een groot gezin komt en kinderen en kleinkinderen heeft en daarenboven regelmatig reist, heeft eigenlijk alles al. Ik zei daarom tegen een andere zus we kunnen natuurlijk geld geven voor de reis die ze gepland heeft. Maar dat was een klein foutje. Mijn zus heeft geen reis gepland. Ik verwisselde dit feest even met het andere feest van morgen. Uiteindelijk stelde de andere zus voor om maar wat planten te geven voor in de tuin. Dat komt altijd van pas. Ik stemde in, blij dat het probleem was opgelost. Vooral blij omdat zij de zorg voor de uitvoering op zich nam.
Maar een paar dagen geleden kwam aan het gevoel van zekerheid dat een lastige opgave was opgelost een einde. De jarige zus had al een tuin vol planten en zag het nut er niet van in om er nog meer bij te zetten. Nee ze wilde eigen lijk veel liever een fotoboekje over haar verjaardag 'net zoiets als voor Moeders 80e verjaardag'. Dat was een verontrustende gedachte. Om verschillende redenen. Dat boekje voor Moeders verjaardag had ik samengesteld ruim dertig jaar geleden met teksten en foto's van het hele gezin. Het had maanden van voorbereiding gekost. Maar toen vonden we nog dat tachtig jaar echt oud was. Voor iets dergelijks had ik de tijd niet meer. Daarnaast hadden de kinderen van de jarige zus aangekondigd dat ze voor de gelegenheid een 'glossy' wilden maken, waarvoor de broers en zussen om een bijdrage was gevraagd. Was een ander boekje met die strekking niet dubbel op? Maar nee dat begreep ik verkeerd. Het was de bedoeling een fotoboekje te maken van de verjaardag. Begrijp ik dat goed? Ja, ik had het goed begrepen. Het feest is vandaag.
Ik heb mijn fototoestel bij me....  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten