zondag 15 april 2012

GPS

Mijn nieuwe camera beschikt over GPS. Maar het gebruik daarvan is nog niet helemaal vanzelfsprekend. Want net als bij de tomtom werkt de GPS niet binnenshuis. En tot onze reis naar Schotland zag ik iedere keer als ik door de zoeker keek om een foto te nemen dat de GPS aanduiding in de zoeker voorzien was van een bordje verboden parkeren. Hetgeen zoveel wilde zeggen als: geen GPS.
Tijdens onze reis naar Schotland verdween het bordje verboden parkeren, maar ik hechtte er nauwelijks aandacht aan. Dit te meer omdat ik met de gegevens die er werden genoteerd zonder computer toch niets kon doen. Maar eenmaal terug bleek het mogelijk met behulp van de GPS gegevens onze reis globaal op de kaart te volgen. Ik zeg globaal, want achteraf wordt me duidelijk dat om het volle profijt van GPS in mijn fototoestel te krijgen, ik het toestel 's morgens aan moet zetten en de hele dag niet meer uit. Zoals het nu ging zette ik iedere keer de camera uit om de accu te sparen. Het gevolg was dat de eerste fotoś die we in Aberdeen namen nog de GPS gegevens bezaten van onze stop in Crathes Castle. Pas de foto's die ik nam in Aberdeen van de haven worden correct in Aberdeen gelokaliseerd, zelfs zo nauwkeurig dat de plaats van de bank waarop Anneke en Benna zaten wordt aangegeven.

1 opmerking:

  1. Mijn camera heeft ook GPS en dit werkt ook niet binnenshuis. Hij vergeet echter wel na het uitzetten de laatste coördinaten.

    BeantwoordenVerwijderen