zondag 20 februari 2011

De dokter

Je zou, zei Freerk, kunnen overwegen om toch eens naar de dokter te gaan. Aanleiding was dat mijn verkoudheid maar bleef aan slepen en dat ik hoestend naar bed ging en hoestend weer opstond. Ik had er nog niet veel zin in want op dat moment - vroeg in de ochtend - voelde ik me relatief goed. Maar terwijl Freerk en Anneke naar de Publix gingen om boodschappen te doen, kreeg ik steeds meer het gevoel dat een bezoekje aan de dokter wel zin kon hebben. Tegen een uur gingen we op stap naar een soort medische noodpost, die overigen claimde 365 dagen per jaar open te zijn. We meldden ons aan de balie en moesten de nodige personalia opgeven en vervolgens moest ik driemaal mijn handtekening zetten,vermoedelijk met de bedoeling dat ik de medische post niet aansprakelijk zou stellen en $130 betalen. Daarna moesten we op onze beurt wachten en toen die kwam werden we in klein kamertje gelaten (Freerk ging mee om evt. vertaalproblemen op te lossen. Mijn bloeddruk, mijn hartslag en mijn temperatuur werden opgemeten en mijn medisch verleden werd geïnventariseerd. De doktersassistente die dit allemaal deed bracht ons vervolgens naar een spreekkamer met de boodschap even te wachten op de dokter. Dat duurde meer dan een uur. Freerk en ik doodden ondertussen de tijd met het kijken naar de tv. De dokter keek in mijn oren en luisterde vervolgens met de stethoscoop, Mijn longen waren schoon zei hij, maar wellicht was het voor alle zekerheid goed toch een longfoto te maken. Dat kost u dan $80. Wilt u dat? Ik zei ja laten we dat dan maar doen. Goed zei de dokter, binnen tien minuten wordt een foto genomen. Het duurde geen tien minuten toen kwam de assistente weer binnen met een formulier om te tekenen voor de $80. Toen ze dat had weggebracht met mijn handtekening kwam ze terug en bracht me naar een andere kamer waar een röntgenapparaat stond, ze nam de nodige foto's en keek of ze gelukt waren. Daarna konden we terug naar de spreekkamer en wachten op de dokter. De dokter kwam opgewekt binnen en zei: u hebt pneumonia en daarvoor geef ik u een antibiotica kuur. 'Het is jammer ik heb maar vier samples en u moet het vijf dagen innemen. Maar hier hebt u een coupon waardoor de vijfde pil goedkoper is. Want het zijn prijzige pillen: zo'n setje kost wel $175. Belachelijk duur.'
Na nog wat heen en weer gepraat over additionele medicijnen en de aard van de pneumonia - een wandelende pneumonia - gingen we terug naar de receptie om de $80 te betalen voor de röntgenfoto. Langs de apotheek waar we nog eens $75 moesten betalen voor de medicijn die de dokter bleek te hebben voor geschreven. Toen we thuis kwamen waren we ruim twee uur bezig geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten