vrijdag 18 september 2009

Denemarken

Een reisje naar Denemarken. Maar Denemarken gebruikt nog geen euro's, dus een trip naar de bank. Vlakbij is de ING waar we een rekening hebben, maar zegt de juffrouw achter de balie. Wij hebben geen kronen in voorraad - in het midden latend of ze wel andere muntsoorten in voorraad heeft. Op mijn vraag waar wel kronen te verkrijgen zijn, zegt ze: Grenswisselkantoren. Dus naar het station. De jongeman achter het loket reageert positief op mijn verzoek om voor € 150,- Deense kronen te leveren en begint op zijn computer dingen in te tikken. Wendt zich dan weer tot mij. -Wilt u gebruik maken van de herfst offerte?
-Wat houdt dat in?
-Dan neemt u nu voor € 250 aan kronen op tegen het halve tarief, en wat u overhoudt kunt u weer gratis teruggeven als u terug komt.
-Doet u dat dan maar. En even later heb ik ruim 1600 kronen in mijn bezit.
-Dit is de herfstaanbieding, he? vraag ik nog.
-Ja meneer, maar als we nog een paar weken wachten zal het wel de winteraanbieding worden, het was uiteindelijk vorige maand de zomeraanbieding.

De reis op donderdag verliep voorspoedig maar wel langzaam. Toen we na twee uur besloten wat koffie te drinken hadden we net 100 kilometer afgelegd, we waren Amersfoort voorbij en onderweg naar Apeldoorn. Vandaar af ging het vlugger: na nog twee uur hadden we de gemiddelde snelheid al opgevoerd tot 70 kilometer per uur. Maar toen: Na Osnnabrück werden we verrast op de ene Baustelle na de andere. Tussen Bremen en Hamburg was men bezig de weg te verbreden naar zes rijstroken. Hetgeen betekende dat iedere paar kilometer een deel van de weg versmald was met alle consequenties vandien. Uiteindelijk waren we rond half zes in Flensburg, blij dat we niet nog eens honderd kilometer verder hoefden. Maar Bonnie - onze Tomtom - kent de weg in Flensburg niet, zodat we wat moesten zoeken voor we ons hotel hadden gevonden. Een gebouw in aanbouw, of in afwachting van de sloop? Een bordje op een vuil raam verwees ons naar de ander kant van het gebouw. Was hier wel een hotel? Maar dat viel mee. Er was inderdaad een hotel.
Een van de eerste dingen die ik tegenwoordig na ga is of er een internet verbinding is. Dat was het geval, maar toen ik nadat we ons hadden ingericht probeerde aansluiting te krijgen was het signaalop onze kamer te zwak. Nou ja dan maar morgenochtend beneden proberen.
Morgenochtend was Anneke's verjaardag. Na de cadeautjes gingen we aan het ontbijt en ik probeerde of de netwerkaansluiting het nu deed. Dat was het geval en toen ik online was zag ik dat greetje ook al online was. Ze stuurde toen ze het merkte meteen een bericht, dat ik moest terugbellen.
Maar waarom bellen als je een chatverbinding hebt? Toen bleek dat Cobie een herseninfarct had gehad de vorige dag en nu in het ziekenhuis in R'dam lag. Een akelig bericht en altijd onverwacht natuurlijk. We konden niet veel doen en zijn na enige ruggespraak gewoon aan het geplande bezoek aan het Nolde museum begonnen in Seebüll. Een bijzonder museum in het niemandsland tussen Duitsland (Sleeswijk-Holstein) en Denemarken (Zuid-Jutland). Een bijzondere omgeving!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten