maandag 2 maart 2009

Ubuntu 8.04/8.10

Ik werk met twee computers, die met een Belkin switch gebruik maken van één scherm, één toetsenbord en één muis. Dat geeft de mogelijkheid om te experimenteren op de ene computer en de andere te gebruiken voor het serieuze werk met een meer permanent karakter.
Op de ene computer is eerst Ubuntu 8.04 en later 8.10 geïnstalleerd. Recent heb ik hier ook Fedora 10 geïnstalleerd in een dual boot.
Op de andere een dual boot van Windows Vista en OpenSuse 11.1.
Ubuntu laat zich zeer gemakkelijk installeren in beide versies. Voor mij is belangrijk dat 8.10 zonder meer mijn draadloze internet kaart vindt. Verder blijkt Ubuntu bijna automatisch de nodige codecs voor multimedia installeert. Ik kan de beide computers vrijwel gelijk starten, maar als de switch staat in de richting van OpenSUSE, blijkt dat Ubuntu de resolutie van de monitor niet goed instelt; hij doet dat wel als de switch naar de Ubuntu kant staat.
Het lijkt er op dat Ubuntu de resolutie bepaalt iedere keer als de computer opstart.
In mijn geval komt daar bij dat als de switch naar de Ubuntu kant staat vrijel om de andere start een boodschap verschijnt: Cannot display this video mode change to 1280x1064 pixels. De computer start dan wel verder normaal op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten